Kreten die je waarschijnlijk niet vreemd in de oren klinken. Als eerste wil ik iedereen bedanken die mijn vorige blog “Van idee naar actie” gelezen en gedeeld heeft. Dat is waar het in de wereld om draait, informatie delen. “Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen”.

Toch zijn er legio mensen op de wereld die hier blijkbaar anders tegenaan kijken. Die houden graag alles voor zichzelf, uit angst dat de ander zijn of haar idee gebruikt, het verlies van controle, de angst om te veranderen of andere moverende redenen.

Om maar direct aan te sluiten op mijn vorige blog, vandaag komt “Uitstelgedrag” aan bod. Dit geldt natuurlijk niet voor jullie die dit blog nu lezen, maar voor mensen die je in jouw omgeving goed kent!
Wat voor soort uitstelgedrag is er eigenlijk, en is dit dan zo belangrijk vraag je jezelf wellicht af?! Ook daarin is het geen verrassing, já dat is belangrijk. We verliezen met z’n allen veel waardevolle tijd door zaken uit te stellen of ze helemaal niet aan te pakken en maar constant vooruit te schuiven.

“Uitstelgedrag is de dief van jouw kostbare tijd”
Het uitstellen van het niet op tijd aangeven van wat je werkelijk wilt bereiken, een compliment geven aan de mensen in je directe omgeving, je collega’s, je dierbare, mensen die je regelmatig spreekt. Het niet op tijd naar bed gaan met als gevolg de volgende ochtend zo moe als een ……. weer wakker te worden. Te laat met je huiswerk beginnen, het niet halen van “deadlines”, ikzelf gebruik graag het woord “FinishLines” je weet nu ongetwijfeld waarom!

We vinden alles zo vanzelfsprekend, en toch spreekt niet alles voor zichzelf!
Activiteiten die je voor een ander of jezelf mag uitvoeren en het toch niet doet, of in ieder geval te laat.

Vandaag nog meegemaakt met een van mijn cliënten, “de afspraak vergeten”. Oorzaak, het niet in de agenda plaatsen van de afspraak tijdens ontvangst van de mail….. oh, dat doe ik zo dadelijk wel even. Ja, en dat is dus wat er gebeurd: het verdwijnt van ons netvlies en komt niet meer naar boven.

Hoe komt het dat we dit blijven doen en blijkbaar moeilijk kunnen veranderen? Een van de oorzaken is dat we elke dag een veelvoud aan informatie aangereikt krijgen en dat we het blijkbaar lastig vinden om dit goed te filteren en ook meteen af te handelen. Een andere reden is dat we gewoontedieren zijn en heel veel op de automatische piloot doen.

Tijdens onze opvoeding en groei leggen we duizenden neurale paden aan die we elke dag weer trouw volgen. Erg handig omdat we veel zaken anders elke dag opnieuw moeten aanleren. Echter we leren onszelf ook gedrag aan wat niet bevorderlijk werkt, en dat is precies wat er gebeurt. Als je een paar keer achter elkaar zaken gaat uitstellen wordt het brein hierdoor beïnvloedt en gaat dit als normaal beschouwen.

We gaan er pas last van krijgen als het zo vaak gebeurd dat onze omgeving begint te klagen of dat je zelf vastloopt in een te volle agenda, te veel hooi op je vork neemt, of geen overzicht meer hebt in je eigen activiteiten.

Regelmatig krijg ik van mensen te horen dat ze zaken niet uitspreken of te laat, zoals “ja maar, je weet toch dat ik van je houd”, “je bent echt wel belangrijk in ons bedrijf”, dit ga ik morgen voor je oplossen” yeah right…. Echt niet dus! Natuurlijk vind jij het belangrijk om iemand een goed gevoel te geven, alleen hoe vaak doen we dit dan?

Wie van jullie heeft in de afgelopen week meer dan 5 oprechte complimenten gegeven aan mensen in je omgeving? Nu moet je misschien even nadenken?! ……………..Oké, minimaal 3 dan? Waar ik ook benieuwd naar ben is hoeveel mensen dit in je binnenste cirkel zijn en hoeveel erbuiten?

In elk bedrijf zijn we ook heel goed in staat om te vertellen wat er niet loopt of wat er beter zou kunnen. Wie van jullie heeft ook het lef om werkelijk het gesprek aan te gaan met een direct leidinggevende of een directeur? Is die persoon dan een direct leidinggevende of een direct lijdinggevende? Ik ben erg benieuwd naar je persoonlijke referentiekader?

Wanneer besluit jij wél een statement te maken? Als je echt niet meer verder kunt? Of trek jij eerder aan de bel. Ook dat valt onder “uitstelgedrag”, niet dat je dat niet wist , maar wellicht ben jij jezelf tijdens het lezen er nu meer van bewust dan voorheen? Wil jij een ervaring delen op welke manier jij dit hebt aangepakt, dan hoor ik je graag.

Hartelijke groet,
Jos

[efb_likebox fanpage_url=”Vidasense-779428775470513″ box_width=”200″ box_height=”” locale=”nl_NL” responsive=”1″ show_faces=”1″ show_stream=”0″ hide_cover=”0″ small_header=”1″ hide_cta=”0″ ]

Close This Popup

[efb_likebox fanpage_url=”Vidasense-779428775470513″ box_width=”200″ box_height=”” locale=”nl_NL” responsive=”1″ show_faces=”1″ show_stream=”0″ hide_cover=”0″ small_header=”1″ hide_cta=”0″ ]

Sluiten

Maak Afspraak
Share This