Selecteer een pagina

Mindfulness MBSR

Mindfulness 8-weekse stressreductietraining

Mindfulness is een diepgaande, praktische en effectieve manier om anders te leren omgaan met de dagelijkse stress en om meer balans en helderheid in je leven te ontwikkelen. Het helpt je om meer ‘erbij’ te zijn, aanwezig te zijn in je eigen leven. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het van grote waarde is als je worstelt met angsten, terugkerende somberheid, chronische pijn, moeheid, burn-out en andere stressgerelateerde gezondheidsklachten. We worden de hele dag door bedolven onder prikkels, eisen, verwachtingen; de hele mallemolen van het leven. Levenskunst is het vermogen om te midden van die onophoudelijke stroom van innerlijke en uiterlijke gewaarwordingen je kalmte, helderheid van geest, en balans te bewaren. Dat blijkt moeilijk, want voortdurend worden we op sleeptouw genomen door onze oordelen, ergernissen en verlangens. Onze piekerende, voortdurend zoekende en op volle toeren draaiende geest neemt ons steeds weer mee in de maalstroom van verlangens, afkeer, boosheid en angst, en leidt zo de aandacht steeds weg uit het hier en nu.

Een mindfulness-training

Een mindfulness-training kan je helpen om je aandacht te sturen, afstand te leren nemen van de spinsels in je hoofd, je beter te concentreren en gemakkelijker te ontspannen.

Soms kun je het gevoel krijgen dat je meer geleefd wordt, dan dat je het gevoel hebt dat je daadwerkelijk leeft. Herken je dat je steeds meer ‘moet’, veel in je hoofd zit, gewoontes hebt die je niet verder helpen, minder kunt genieten van dingen, moeilijker om kunt gaan met psychische of lichamelijke pijn of niet meer toe komt aan de dingen die waardevol voor je zijn? Dan is een training mindfulness wellicht iets voor je.

Wat heb je nodig?

Iedereen kan meedoen. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Bij twijfel kun je altijd overleggen. Geef het een kans!

Het programma

  • bestaat uit 8 wekelijkse ontmoetingen van 2,5 uur      .
  • is gestructureerd en ondersteunend
  • begeleidt je in meditatie oefeningen
  • biedt je stretching en beweging door oefeningen met aandacht
  • Groepsgesprekken en aandachtgerichte communicatie-oefeningen
  • biedt op de persoon afgemeten instructies
  • is uitdagend en ondersteunend
  • bevat wekelijkse oefeningen die focussen op gewaar zijn van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen

Vanaf 2015 is een aantal zorgverzekeraars mindfulness-training deels gaan vergoeden in het aanvullende pakket bij burn-out klachten. (Onder andere VGZ, Univé, Umcz, IZA Gezond Samen en IZA Overig, maar ga het zelf na bij je zorgverzekering in verband met wijzigingen die buiten ons blikveld kunnen hebben plaatsgevonden). Een voorwaarde voor de vergoeding is een verwijsbrief van huisarts of bedrijfsarts. Daarnaast moet de trainer VMBN-lid categorie 1 zijn. (Onze trainer voldoet aan dit criterium)

Ja! Ik wil meer weten. Neem contact met me op.

VidaSense en Corona

Ons land is (helaas) weer in lockdown. Gelukkig kunnen en mogen de individuele behandelingen gewoon doorgaan binnen onze praktijk met de aangepaste maatregelen. Mocht je toch gebruik willen maken van beeldbellen dan is dit mogelijk, hierdoor hoef je geen afspraak te missen en kan de zorg voor je persoonlijk welzijn gewoon doorgaan!

Lees ook hier onze Corona-maatregelen bij VidaSense.

Popup sluiten!

Sluiten

Maak Afspraak
Share This