MINDFULNESS MBSR

Mindfulness 8 weekse  stress reductie training

is een diepgaande en heel praktische en effectieve manier om anders te leren omgaan met de dagelijkse stress en om meer balans en helderheid in je leven te ontwikkelen. Het helpt je om meer ‘erbij’ te zijn, aanwezig te zijn in je eigen leven. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het van grote waarde is als je worstelt met angsten, terugkerende somberheid, chronische pijn, moeheid, burn-out en andere stress gerelateerde gezondheidsklachten .We worden de hele dag door bedolven onder prikkels, eisen, verwachtingen, de hele mallemolen van het leven. Levenskunst is het vermogen om te midden van die onophoudelijke stroom van innerlijke en uiterlijke gewaarwordingen, kalmte, helderheid van geest en balans te bewaren. Dat blijkt moeilijk, want voortdurend worden we op sleeptouw genomen door onze oordelen, ergernissen en verlangens. Onze piekerende, voortdurend zoekende en op volle toeren draaiende geest neemt ons steeds weer mee in de maalstroom van verlangens, afkeer, boosheid, angst en leidt zo de aandacht steeds weg uit het hier en nu.

Een mindfulness training

Kan je helpen om je aandacht te sturen,  afstand te leren nemen van de spinsels in je hoofd, je beter te concentreren en gemakkelijker te ontspannen.

Soms kun je het gevoel krijgen dat je meer geleefd wordt, dan dat je het gevoel hebt dat je daadwerkelijk leeft.

Herken je dat je steeds meer ‘moet’, veel in je hoofd zit, gewoontes hebt die je niet verder helpen, minder kunt genieten van dingen, moeilijker om kunt gaan met psychische of lichamelijke pijn of niet meer toe komt aan de dingen die waardevol voor je zijn? Dan is een training mindfulness wellicht iets voor je.

Wat heb je nodig?

Iedereen kan meedoen. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Bij twijfel kun je altijd overleggen. Geef het een kans!

Het programma

  • bestaat uit 8 wekelijkse ontmoetingen van 2 1/2 uur      .
  • is gestructureerd en ondersteunend
  • begeleidt je in meditatie oefeningen
  • biedt je stretching en beweging door oefeningen met aandacht
  • Groepsgesprekken en aandacht-gerichte communicatie oefeningen
  • biedt op de persoon afgemeten instructies
  • is uitdagend en ondersteunend
  • bevat weekelijkse oefeningen die focussen op gewaar zijn van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen

Vanaf 2015 is een aantal zorgverzekeraars (o.a. VGZ, Univé, Umcz, IZA Gezond Samen en IZA Overig maar check het zelf met je zorgverzekeraar is mijn advies) mindfulness training deels gaan vergoeden in het aanvullende pakket bij burn-out klachten.

Voorwaarde voor de vergoeding is een verwijsbrief van huisarts of bedrijfsarts. Daarnaast moet de trainer VMBN-lid categorie 1 zijn. (Ik voldoe aan dit criterium.)

Ja! Ik wil meer weten. Neem contact met me op.

Close This Popup

Sluiten

Maak Afspraak
Share This